Document type
ArticleVersion
Published versionPublication date
Publication license
Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/2445/22199
Buenos libros, malas lectoras: la enfermedad moral de las mujeres del siglo XIX
Journal Title
Authors
Director/Tutor
Journal ISSN
Volume Title
Related resource
Abstract
El seu article parteix de l'afirmació que el destí de les dones al segle XIX està marcat, en la ficció, pel "bovarysme", malaltia que proposa que les dones s'emmalalteixen i moren perquè llegeixen malament. El treball analitza aquest problema de la "mala lectura" traçant un recorregut que va des de Fernán Caballero fins a Freud i es comenten alguns episodis de lectura que apareixen en la "Autobiografía" de Gertrudis Gómez de Avellaneda, Clemencia, Amalia, Madame Bovary, María, La regenta i El caso Dora. Her article departs from the statement that the destiny of women in the 19th century is determined, in fiction, by "bovarysm", an illness which proposes that women get sick and die because they read incorrectly. The work analyzes this problem of "bad reading" tracing a journey from Fernán Caballero to Freud, and comments on several episodes about the act of reading, from Gertrudis Gómez de Avellaneda's "Autobiography", Clemencia, Amalia, Madame Bovary, María, La Regenta and Dora's Case.
Subject
Subject (English)
Citation
Citation
CATELLI, Nora. Buenos libros, malas lectoras: la enfermedad moral de las mujeres del siglo XIX. Lectora: revista de dones i textualitat. 1995. Vol. 1, num. 121-133. ISSN 1136-5781. [consulted: 18 of June of 2026]. Available at: https://hdl.handle.net/2445/22199